Kansainvälinen sosiaalisen vastuun standardi

ISO 26000 on kansainvälinen standardi, joka on kehitetty tukemaan yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioita sekä teollistuneissa että kehittyvissä maissa, kun ne haluavat toimintansa täyttävän sosiaaliselle vastuulle asetetut vaatimukset.

Julkisuudessa seurataan aikaisempaa tarkemmin yritysten toimintaa niiden sosiaalisten vastuiden noudattamisen osalta. Tämä vaikuttaa niin ulkoisiin arviointeihin ja liikesuhteisiin kuin niiden sisäisiinkin prosesseihin ja palveluihin.

Standardi koskettaa maailmanlaajuisesti organisaatioita, jotka haluavat noudattaa sosiaalisen vastuun periaatteita ja käytäntöjä ja jotka haluavat painottaa johtamistaan tällä kestävän kehityksen ilmenemismuodolla. ISO 26000 ei kuitenkaan keskity vain johtamis- ja valvontatapoihin vaan sen tavoitteena on yhdistää, toteuttaa ja edistää sosiaalisesti vastuullista toimintatapaa koko organisaatiossa standardin vaikutuspiirissä olevien toimintatapojen ja käytäntöjen osalta.

ISO 26000 perusteella ei myönnetä sertifikaatteja; sen tarkoitus on olla vapaaehtoisen parantamisen ohjenuora. Organisaatiosi sitoutuminen sosiaaliseen vastuuseen ja kestäviin ratkaisuihin voidaan osoittaa muiden standardien soveltamisen kautta.

1000 merkkiä jäljellä

Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Tilaa ilmainen uutiskirje!